DETSKÁ OBEZITA – ČO JU SPÔSOBUJE A AKO JEJ PREDÍSŤ?

Svetová zdravotnícka organizácia označila obezitu za najväčší zdravotný problém na celom svete a varuje pred globálnou epidémiou. Odhaduje sa, že až 155 miliónov detí a adolescentov na svete má nadhmotnosť, alebo je obéznych.

 

Ak dlhší čas dominuje prívod energie nad jej výdajom, vzniká obezita. Nadmerný prívod energeticky bohatých potravín a nedostatočný pohyb sú najčastejšími príčinami jej vzniku.

 

Za nadmernú hmotnosť u detí sa považujú hodnoty BMI od 90 do 97 percentil a BMI nad 97 percentil sa hodnotí ako obezita.

 

Bacuľaté dieťa nie je dôkazom zdravia a dobrej starostlivosti. Naopak, ide o dieťa, ktoré ohrozujú mnohé zdravotné problémy. Tučné deti postihujú choroby, ako-zvýšená hladina cholesterolu v krvi, vysoký krvný tlak, ochorenia pohybového ústrojenstva či porucha látkovej premeny cukrov. Dieťa je ohrozené poruchami rastu a vývoja, predčasnou pubertou, astmou, chorobami pečene a žlčníka. Kilá navyše často spôsobujú psychosociálne problémy – deti sú terčom posmeškov, sú odmietané v kolektíve a ťažšie si nájdu kamarátov. Až z osemdesiatich percent tučných detí sa stávajú tuční dospelí, ohrození predčasným vznikom kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky, zhubných nádorov i ďalších civilizačných chorôb.

 

Ak dieťa začne príliš priberať, nie je rozumné situáciu podceňovať s tvrdením, že z toho vyrastie. Treba upraviť dieťaťu výživu a zvýšiť jeho pohybovú aktivitu. Dieťa rastie a vyvíja sa, preto jeho organizmus nemožno zaťažovať prísnou diétou. Z jedálnička je potrebné ubrať potraviny bohaté na tuk a cukor – plnotučné mlieko nahradiť polotučným alebo nízkotučným, namiesto salámy dávať kuraciu alebo morčaciu šunku, tukové pečivo nahradiť celozrnným, obmedziť vyprážané jedlá a uprednostniť varené alebo dusené. Veľa tuku alebo cukru obsahujú maškrty – chipsy, zákusky, cukríky, čokoláda. Značný podiel na priberaní majú aj sladené nápoje – malinovky, džúsy či rozličné coly.
 
Dieťa by malo mať pravidelný stravovací režim. Stravovanie –je každodennou súčasťou nášho života, ktorá vo veľkej miere ovplyvňuje náš zdravotný stav. Dôležité je pravidelné stravovanie. Dieťa má konzumovať 5 jedál denne. Raňajky sú veľmi dôležitou časťou dňa. Školákovi nie je vhodné dávať peniaze, aby si kúpil jedlo. Je dobré pripraviť deťom do školy desiatu-ideálne je ovocie, zelenina, celozrnný chlebík s nátierkou, syrom a šunkou či mliečny výrobok. Dieťaťa sa treba pýtať, čo malo v škole na obed a či všetko zjedlo. V neskorých denných hodinách nie je dobré prijímať energeticky bohaté jedlá.

 
V súčasnosti je veľmi nízka fyzická aktivita u detí. Deti chodia menej pešo, menej sa bicyklujú, stále viac času trávia pri televízii, videohrách a počítačoch. Vhodné sú druhy športu, ktoré nezaťažujú kosti a kĺby. Odporúčané sú chôdza, bicyklovanie a plávanie.

 

Mimoriadne dôležitú úlohu zohráva rodinné zázemie. Rodičia sú vzorom pre svoje deti. Ako predísť detskej tučnote?

 

  1. Buďme našim deťom dobrým príkladom – stravujme sa a varme zdravo
  2. Zaraďme do ich jedálnička viac ovocia a surovej zeleniny
  3. Nekupujme deťom sladené nápoje, koly, čipsy, veľa sladkostí
  4. Obmedzme rezne, hranolčeky a iné vyprážané, či údené jedlá
  5. Neprehliadajme prípadný nárast hmotnosti dieťaťa
  6. Zaujímajme sa o to, ako využíva peniaze, ktoré dostáva ako vreckové
  7. Všímajme si, aké potraviny a jedlá si vyberá, keď sa môže samo rozhodnúť
  8. Zbavme seba a rodinu starého mýtu, že „tučné dieťa rovná sa zdravé dieťa“
  9. Ako rodina sa viac venujme športovým aktivitám
  10. Nájdime si viac času pre naše deti

 
Súboj s obezitou je súboj na dlhé trate. Zvíťazí len ten, kto má trpezlivosť a pevnú vôľu, kto si princípy správnej životosprávy osvojí už v detstve. V dospelom veku sa potom stanú úplnou samozrejmosťou, príjemnou a neodmysliteľnou potrebou každého dňa.
 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *